Szeretettel köszöntelek a Vállalkozás Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Vállalkozás Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Vállalkozás Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Vállalkozás Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Vállalkozás Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Vállalkozás Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Vállalkozás Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Vállalkozás Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Továbbra is hangsúlyos területe a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ellenőrzési tevékenységének az általános forgalmi adó. Revizorokra számíthatnak a fodrászok, a gázszerelők, a biztosítási ügynökök, a weboldal-szerkesztők és még sokan mások.
Az ellenőrzési tevékenység eszközeivel
2015-ben elő kell segíteni az adózók jogkövetési szintjének emelését, a
magasabb adózási hajlandóság biztosítását, és az alacsonyabb mértékű
fekete- és szürkegazdaság irányába való elmozdulást – írja a 2015. évi
ellenőrzési irányelvek kapcsán a NAV tájékoztatója.
Az adózás
rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 90. § (1)
és (9) bekezdései értelmében a kötelező ellenőrzéseken túl az állami
adó- és vámhatóság az ellenőrzési tevékenységét a vezetője által
évenként február 20-áig közzétett ellenőrzési tájékoztatás alapján
végzi.
A tájékoztatás az aktuális gazdasági folyamatokra, az
adópolitikai célkitűzésekre, a jogszabályváltozásokra figyelemmel
meghatározza az adott év kiemelt vizsgálati céljait, az ellenőrizendő
főbb tevékenységi köröket a gazdálkodási típusokra, az adóbevételi
érdekeket leginkább sértő magatartásformákra, illetőleg az adóbevételi
szempontból legnagyobb kockázatot jelentő adózói csoportokra kiemelt
figyelemmel szabályozza az adóhatóság ellenőrzési kapacitásainak
felhasználását.
2015. évi ellenőrzési tevékenység
A) Az adóztatási szerv ellenőrzési feladatai
I. Egyes adónemek ellenőrzése során meghatározott célkitűzések
1. Általános forgalmi adó
Az
áfa-visszaélések elterjedése, illetve ezzel együtt a feketegazdaság
jelentős térnyerése a teljes nemzetgazdaságra nézve számos negatív
hatást gyakorol. A nyilvánvaló költségvetési kiesésen túl a
feketegazdaság a piaci versenyt is torzítja, hiszen egyes gazdasági
szereplők „érdemtelenül” juthatnak kedvezőbb pozícióba.
Az adóhatóság célirányos fellépése szükséges az áfacsalások valamennyi beazonosítható típusa és azok elkövetői ellen.
Az
ellenőrzésre történő kiválasztásban továbbra is előtérbe kerül a
fizetendő adó valótlan tartalmú számlák befogadásával történő
csökkentése (úgynevezett adóminimalizálás), az áfa- és a jövedelemadó
bevallások összhangjának hiánya, az áfabevallás szerint nagy forgalom
mellett egyéb bevallási kötelezettség hiányos teljesítése, a közösségi
beszerzés bevallásának és továbbértékesítésének eltitkolása, a belföldi
értékesítés bevallásának eltitkolása, csalásgyanús export-import
ügyletek bonyolítása, a vállalkozások kapcsolatrendszerén, számlázási
láncolatán, érdekmegosztásán alapuló szervezett csalásban való részvétel
gyanúja, az Európai Közösség tagországainak vállalkozásaival folytatott
kereskedelmi forgalomhoz párosuló jelentős VIES eltérés.
Ellenőrzést
indokolt lefolytatni az olyan, végső fogyasztók számára
termékértékesítési vagy szolgáltatásnyújtási tevékenységet végző
adózóknál is, akik nem tesznek eleget bizonylat-kiállítási
kötelezettségüknek – hívja fel a figyelmet a tájékoztató.
Az
értékesítési láncolatok, körbeszámlázások szoros kapcsolatban állnak az
áruk mozgatásával (fuvarozásával), különösen a Magyarország területére,
vagy az innen az unió más tagállamába irányuló árufuvarozásokkal.
2015-ben az áruk mozgatásával összefüggő visszaélések visszaszorítása
érdekében folytatott valós idejű ellenőrzéseket az elektronikus közúti
áruforgalom ellenőrző rendszerben (a továbbiakban ekáer) rögzített
adatokra is figyelemmel folytatja az adó- és vámhatóság. Ezen adatok,
kiegészülve a közösségi összesítő nyilatkozatok, a tagországi VIES
adatok és a belföldi általános forgalmi adó összesítő jelentés
adataival, illetve az azok összefuttatása révén keletkező eltérésekkel
lehetővé teszik, hogy az adóhatóság a legkockázatosabb adózói körökre
koncentrálhassa utólagos ellenőrzéseit is.
2015-ben ellenőrizni tervezett főbb tevékenységi körök
Mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, élelmiszergyártás
0146 Sertéstenyésztés
0142 Egyéb szarvasmarha
tenyésztése
0220 Fakitermelés
1011 Húsfeldolgozás, - tartósítás
1061 Malomipari termék gyártása
Ipar
1610 Fűrészárugyártás
24 Fémalapanyag gyártása
2511 Fémszerkezet gyártása
4120 Lakó- és nem lakóépület
építése
Kereskedelem
4520 Gépjárműjavítás, -karbantartás
4623 Élőállat nagykereskedelme
463 Élelmiszer, ital, dohányáru
nagykereskedelme
471 Nem szakosodott bolti vegyes
kiskereskedelem
4791 Csomagküldő, internetes kiskereskedelem
4941 Közúti áruszállítás
5210 Raktározás, tárolás
5520 Üdülési, egyéb átmeneti
szálláshely-szolgáltatás
5610 Éttermi, mozgó vendéglátás
6420 Vagyonkezelés (holding)
6820 Saját tulajdonú, bérelt ingatlan
bérbeadása, üzemeltetése
7820 Munkaerő-kölcsönzés
8010 Személybiztonsági tevékenység
Az általános forgalmi adóval összefüggő bevallási
kötelezettségek 2015. évtől történő változásai (jogelőd nélkül újonnan
alakult adózók havonkénti bevallási kötelezettsége; éves bevallók
áttérési kötelezettsége negyedéves áfa-bevallásra, ha az adóévet
megelőző második évben teljesített termékértékesítés illetve,
szolgáltatásnyújtás ellenértéke meghaladja az 50 millió forintot; havi
összesítő nyilatkozat benyújtási kötelezettség, ha a tárgyévi Közösségen
belüli termékbeszerzés értéke meghaladja az 50 ezer eurónak megfelelő
pénzösszeget) pedig lehetőséget biztosítanak a valós idejű ellenőrzések
fokozására, a fiktív cégalapítások kiszűrésére.
A csalárd
ügyletek visszaszorításában jelentős szerepet kap a prevenció is,
figyelemmel arra, hogy 2015. január 1-jétől az adókötelezettségek
megkerülésének vélelmezése esetén az adóhatóság az adóalanyokat e
tényről tájékoztathatja, ami segítheti a jóhiszemű adóalanyokat a
csalásban való részvétel elkerülésében.
Az ellenőrzések
kiterjednek a kockázatelemzéssel feltárt, szervezett csalási
konstrukciókban résztvevő vállalkozásokon túl az azokat irányító,
haszonhúzó magánszemélyek vizsgálatára is. A legnehezebben felderíthető,
az egyes területi szervek illetékességi területén, vagy akár az
országhatárokon is átnyúló, bonyolult ügyekben az általános hatásköri és
illetékességi szabályoktól eltérő ellenőrzés lefolytatására a NAV
elnökének engedélye alapján bármelyik adóigazgatóság jogosult.
Az
Európai Unió kiemelt figyelmet fordít az elektronikus kereskedelemre,
amely az adóhatóság számára is kihívást jelent tekintve, hogy a
kiskereskedelmi áruforgalmon belül rohamosan emelkedik az online
(web-áruházakon keresztül bonyolódó) kereskedés volumene. Gyakori, hogy
az internetes kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások, már
alakulásukkor kizárólag ezzel a tevékenységgel foglalkoznak, mely
esetben nem rendelkeznek a hagyományos kereskedelem területén szerzett
adózási kultúrával, tapasztalattal. Az adóhatóság ellenőrzési
tevékenységének preventív hatása esetükben különös jelentőséggel bír.
A
2015. évtől tovább bővül a fordított adózás alá eső
termékértékesítések, szolgáltatásnyújtások köre az egyes vas- és
acélipari termékekkel, valamint a munkaerő-kölcsönzés teljes
spektrumával. Erre tekintettel az általános forgalmi adó vizsgálatok
során a vonatkozó szabályok betartásának ellenőrzésén túl azt is
szükséges figyelemmel kísérni, hogy az adóalanyok a csalárd
tevékenységüket áthelyezik-e más termékek, szolgáltatások piacára.
2015-től
módosul az előleg után keletkező adófizetési kötelezettség
szabályozása, így már nem csupán a pénz vagy készpénz-helyettesítő
fizetési eszköz, hanem bármely más formában kapott vagyoni előny
juttatása is adófizetési kötelezettséget keletkeztet, ha annak összege
az ellenértékbe beszámítható, melynek ellenőrzésére szintén szükséges
gondot fordítani.
2. Társasági adó és alternatív adók
A
társasági adó ellenőrzések hagyományos területei – az adózás előtti
eredmény terhére indokolatlanul elszámolt költség-, ráfordításelemek
kiszűrése, a veszteségelhatárolási szabályok helyes alkalmazása, az
adóalap módosító tételek jogszerűsége – mellett a transzferárazás az
egyik legnagyobb kihívás az adókockázatok területén.
Mindezzel
párhuzamosan a NAV folytatja az adóbevételek csökkenését eredményező
agresszív adótervezési törekvések ellenőrzés során történő feltárását,
megfelelő minősítését a mesterséges, valós gazdasági célt nem szolgáló,
pusztán adóelkerülő célzatú ügyletek adókihatásainak kiküszöbölését.
Az
ellenőrzések változatlanul kiterjednek a beruházásnak minősülő tételek
elszámolásának helytállóságára, a bizonylat nélküli, fiktív számlákra
alapozott költségelszámolások feltárására, valamint továbbra is kiemelt
jelentőségű a kutatás-fejlesztési tevékenységgel kapcsolatos társasági
adóalap csökkentését alkalmazó, és a különféle adókedvezményeket
(látvány-csapatsport, filmalkotás, előadó-művészeti szervezet
támogatása, kis- és középvállalkozások kamatkedvezménye stb.)
érvényesítő adózók vizsgálata.
Jogszabályi kötelezettség a
fejlesztési adókedvezmény első igénybevételét követő hármadik év végéig
történő minimum egyszeri ellenőrzése, de alapvető feladat a társaságok
által igénybevett támogatások (államháztartással szembeni egyes
juttatások) szabályszerű felhasználásának ellenőrzése is.
A
számviteli rend és a bizonylati fegyelem vizsgálata során az adóhatóság a
jogkövetés elősegítése érdekében következetesen feltárja, és szükség
esetén szankcionálja a könyvek, nyilvántartások vezetésének
elmulasztását, a nyilvántartások és benyújtott bevallások összegben való
eltérését, a belső szabályzatok hiányát, illetve előírásainak be nem
tartását, a bejelentési és adatszolgáltatási kötelezettség nem
teljesítését, továbbá a bizonylat kiállítás és iratmegőrzés szabályainak
be nem tartását. Továbbra is célkitűzés a feltételes adó-megállapítás
tárgyában hozott határozatokkal érintett tranzakciók megvalósulásának,
az adó-megállapítás iránti kérelemben foglalt tények teljesülésének
utólagos ellenőrzése, és a jövedelem -(nyereség-) minimum utáni
adókötelezettség teljesítésének egyéb kockázatok felmerülése esetén
történő vizsgálata.
2013. január 1-jétől társasági adó helyett a
jogszabályi feltételeknek megfelelő adózók immár a kisvállalati adó
(KIVA), illetve a kisadózó vállalkozások tételes adója (KATA) szabályai
szerint is teljesíthetik adófizetési kötelezettségüket, így az
egyszerűsített vállalkozói adón (EVA) túl ez a két adónem is választható
alternatívát kínál. Az adóhatóság feladata, hogy az ellenőrzés
eszközeivel is elősegítse az alternatív adózási formákat választó adózók
adókötelezettségeinek jogszerű teljesítését.
3. Egészségbiztosítási Alapot és Nyugdíjbiztosítási Alapot megillető bevételek
A
társaságokat tekintve az általános forgalmi adó mellett évek óta a
szándékos adókikerülés leginkább érintett területét képezik a
foglalkoztatást terhelő adók, járulékok, ezért továbbra is célkitűzés az
adó- és járulékfizetésre kötelezettek teljesítésének elősegítése,
illetve a teljesítés adóhatósági eszközökkel történő kikényszerítése.
Hatékony
eszközei a fekete foglalkoztatás visszaszorításának a preventív célból
is végzett, a vám- és pénzügyőri szakterülettel, társhatóságokkal
együttesen szervezett operatív ellenőrzési akciók, és az ezekhez
szervesen kapcsolódó utólagos adóellenőrzések.
Az ellenőrzések
2015-ben is elsősorban a be nem jelentett alkalmazottak feltárására, a
bejelentési, változás-bejelentési kötelezettséget teljesítő, de
bevallást be nem nyújtó, a munkaerő-kölcsönzés konstrukciójával a
járulékfizetést kikerülni igyekvő, a minimális járulékalap összegét
helytelenül megállapító, illetve a magas árbevétel és forgalom mellett
kevés számú munkavállalót foglalkoztató adózókra irányulnak. Továbbra is
hangsúlyt kap a támogatottak széles körét érintő szociális
hozzájárulási adókedvezmények jogszerű igénybevételének ellenőrzése
(például szakképzettséget nem igénylő munkakörökben foglalkoztatott
munkavállalók utáni adókedvezmény, a 25 év alatti vagy az 55 év feletti
foglalkoztatottak után érvényesíthető kedvezmény), a társaságok vezető
tisztségviselőinek biztosítási jogviszonya, valamint az ahhoz kapcsolódó
járulékfizetési kötelezettségek vizsgálata is.
A társaságok
mellett az egyéni vállalkozók körében is folytatni kell a bevallás
benyújtását elmulasztó; nem a garantált bérminimum összege alapján
járulékbevallást benyújtó, de szakképzettséget igénylő tevékenységet
végző; a tevékenységüket szüneteltető, de egészségügyi szolgáltatási
járulék kötelezettség alá be nem jelentkezett; vagy az évek óta
veszteséges adózók vizsgálatát.
Indokoltak továbbá a tevékenység
specifikus járulék vizsgálatok egyes szolgáltatóknál (vendéglátó-ipari
tevékenységet folytatók, fodrászok, műköröm építők, kozmetikusok,
masszőrök, víz-, gáz- és fűtésszerelők, magánorvosok, állatorvosok
körében), valamint azon vállalkozóknál, ahol a tevékenységből fakadóan
minimális költségelszámolásra van lehetőség (biztosítási ügynökök,
reklámügynökök, ingatlanközvetítők, weboldalszerkesztők-tervezők).
4. Személyi jövedelemadó, egyéb adók, adókötelezettségek, jogosultságok ellenőrzése
A
személyi jövedelemadó ellenőrzések körében a 2015. évben is a
költségvetésnek szándékosan kárt okozó, valamint a jelentős jövedelmeket
eltitkoló magánszemélyek vizsgálata a hangsúlyos.
A jövedelmek
eltitkolása egyrészt a tőkejövedelmek eltitkolása, másrészt a be nem
jelentett munkavégzés, illetve a munkavállalók valóságosnál alacsonyabb
munkaidőre történő bejelentése (ál-részmunkaidő), vagy pedig a bérek egy
részének „zsebbe fizetése” által egyaránt megvalósulhat.
Az
eltitkolt jövedelmek feltárása érdekében vizsgálandó a magánszemélyek
jövedelmeinek és vagyongyarapodásának, illetve életvitelre fordított
kiadásainak összhangja elsődlegesen a működésükre, adózói kapcsolataikra
tekintettel jelentős kockázatot hordozó társaságok magánszemély tagjai;
a vállalkozások pénzforgalmi számlájáról jelentős összegű készpénzt
felvevő, de annak vállalkozási célú felhasználását igazolni nem képes,
az adócsalás gyanús ügyletekkel érintett magánszemélyek; valamint a
csőd-, a felszámolási-, a végrehajtási és a kényszertörlési eljárások
alá kerülő adózók vagyonát vagy jelentős jövedelmeket eltitkoló
magánszemélyek körében. A gazdasági társaságok és a magánszemélyek
ellenőrzéseit egymásra épülően végzi el az adóhatóság.
Az egyéni
vállalkozók esetében különösen a bevallási kötelezettségeiket nem
teljesítők, a több éve veszteséges, de ennek ellenére jelentős összegű
beruházásokat végrehajtók; a kiskereskedelmi jellegű tevékenységet végző
adózókat vizsgálja a NAV, ha vallott árbevételeik és értékesített
készleteik értéke között aránytalanság áll fenn; aktív korban lévő
magánszemélyek, akik egyéni vállalkozói tevékenységüket 1-2 éve
megszüntették, azonban a megszüntetés óta az adóhatóságnak nincs a
jövedelemszerzésükkel kapcsolatos információja; illetve az egyéni
vállalkozóként több éven keresztül a bevétellel közel azonos költséget
valló adózók.
Az őstermelők esetében továbbra is vizsgálandók a
bevallás benyújtását elmulasztók, illetve az egyéni vállalkozóként is
ugyanolyan, vagy hasonló tevékenységet folytató adózók. Utóbbi esetében
különösen indokolt a két tevékenységgel kapcsolatos számlák, bizonylatok
szabályszerű, elkülönített nyilvántartásának, könyvelésének
ellenőrzése.
A bevallott adóalapok teljes körűségének vizsgálata
céljából a vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemélyeknél is
ellenőrizendő az adókedvezmények (különösen a családi kedvezmény)
feltételeinek teljesülése, az adó-visszaigénylések jogszerűsége 2015-ben
is célkitűzés a személyi jövedelemadó 1+1 százalékáról tett rendelkező
nyilatkozatok alapján a legnagyobb összegű támogatásban részesülő
kedvezményezettek fokozottabb, és a felhasználás jogszerűségét célzó
vizsgálata.
Egyéb adók, illetve adó jellegű kötelezettségek közül
a szakképzési hozzájárulás, a pénzügyi tranzakciós illeték, valamint a
reklámadó esetében az egyes adókötelezettségek teljesítésének
vizsgálatára irányuló ellenőrzés eredményének függvényében indít
utólagos bevallás-vizsgálatot a NAV.
Az állami garancia beváltás
jogszerűségének ellenőrzését országos hatáskörrel a Kiemelt Adózók
Adóigazgatósága végzi. Az állami kezesség- és viszontgarancia-beváltások
nagyságrendjét döntően a kis- és középvállalkozások hiteleihez
kapcsolódó kifizetések, valamint a lakásvásárlási célokat támogató
jogszabályi állami kezességek beváltása határozza meg.
5. Környezetvédelmi termékdíj, népegészségügyi termékadó és energiaadó ellenőrzése
A
környezetvédelmi termékdíj, népegészségügyi termékadó és energiaadó
ellenőrzések továbbra is elsősorban az adókötelezettség bevallásának,
bejelentésének benyújtását elmulasztó adózók felderítését, az
adófizetési kötelezettséget szabályszerűen teljesítők körének bővítését
célozzák.
A környezetvédelmi termékdíj adóellenőrzések célja az
önbevallás helyességének és jogszerűségének megállapítása a termékdíj
törvény hatálya alá tartozó termékek tekintetében.
A
vizsgálatok érintik a 2015-től termékdíj köteles irodai papírokat, egyéb
vegyipari termékeket illetve egyéb műanyag termékeket, valamint a
2014-től működtethető termékdíj raktárakat is, melynek súlypontjai a
betárolás és kitárolás mellett a raktárnyilvántartás, a készletkezelés
és a kimutatás. Az adókötelezettség teljes körű teljesítésének
vizsgálata körében figyelmet indokolt fordítani a termékdíjjal érintett
elektromos és elektronikai termékek körének jelentős bővülésére is.
Az
energiaadó adónemben a visszaigénylések szabályszerűségét ellenőrzik, a
népegészségügyi termékadó vizsgálatok pedig kiterjednek a termékek –
különösen az új termékcsoportként megjelenő alkoholos italok – helyes
tarifális besorolására, az összetétel hitelt érdemlő igazolására, a
mentességek jogszerű alkalmazására, a számlán való feltüntetési
kötelezettség szabályos teljesítésére, valamint az Egészségbiztosítási
Alapot jogszerűen megillető, de nem realizálódott bevételek utólagos
előírására is.
II. Az egyes adónemektől független ellenőrzési célkitűzések
1. Árumozgások valós idejű ellenőrzése
Az
Európai Unió más tagállamaiban található feladási címről belföldi
átvételi címre, Közösségen belüli termékbeszerzési vagy eltérő egyéb
célú közúti fuvarozás, belföldi feladási címről az Európai Unió más
tagállamaiban található átvételi címre Közösségen belüli értékesítés
vagy egyéb célú közúti fuvarozás, továbbá belföldi feladási címről
belföldi átvételi címre történő közúti fuvarozással járó első belföldi
adóköteles termékértékesítés esetén az ekáeren keresztül történő
bejelentési kötelezettség előírásával új eszköztárral gyarapodik mind a
kockázatkezelési-kiválasztási, mind az ellenőrzési szakterület az
adócsalások elleni küzdelemben.
A szállítmányok nyomon követése,
kockázatos szállítmányok ellenőrzésre történő kiválasztása, az árueredet
vizsgálata, több rendészeti szervvel és az élelmiszerlánc-biztonsági
hatósággal összehangolt ellenőrzés keretében magas hatásfokkal
végezhető.
Az ekáer adatainak az elektronikus útdíj rendszer
adataival történő összekapcsolása megteremti a belföldön végzett, vagy a
belföldet is érintő áruszállítások, főként e-útdíj kamerarendszer
segítségével történő nyomon követését, valamint a valós idejű és
elektronikusan – elemezhető formában – rögzített fuvarozási adatok
alapján működő NAV kockázatkezelési rendszer szerint, valós időben
szervezett mélységi (fizikai) ellenőrzést magában foglaló komplex
árumozgás ellenőrzés lehetőségét.
A rendszer bevezetésével és
működtetésével a jövőben könnyebben feltárhatóvá és bizonyíthatóvá
válnának a fiktív áruszállítások, vagy a közösségi termékbeszerzésekhez
kapcsolódóan meg nem fizetett áfa kötelezettségek.
2. Online pénztárgépek használatának ellenőrzése
Az
online pénztárgépek bevezetése és ezzel a pénztárgépek és az adóhatóság
közötti online kapcsolat kialakítása új alapokra helyezte a pénztárgép
használatot és annak adóhatósági ellenőrzését is. A cél a költségvetési
bevétel növelése, a gazdaság fehérítése, a korábbi, pénztárgéppel
elkövetett visszaélések visszaszorítása, az adómorál erősítése.
Az
adóhatóság közvetlen információkat kap a pénztárgépben rögzített
tételekről, melyeket utólagos kockázatelemzéshez használhat fel, illetve
az ilyen módon rendelkezésre álló adatoknak köszönhetően az operatív
ellenőrzések is hatékonyabban végezhetők (például próbavásárlás során
lehetőség nyílik a vizsgálat alá vont adózó pénztárgépének adatait a
helyszínen lekérdezni, illetve egyszerűbbé válik a forgalomszámlálás és a
pénztárrovancs elvégzése is).
3. Adóregisztráció,
újonnan alakult vállalkozások kockázatelemzése, ellenőrzése és fokozott
adóhatósági felügyelet következetes alkalmazása
Az
adóregisztrációt követő, az induló vállalkozásokra és a személyi
változással érintett társaságokra vonatkozó komplex kockázatelemzés –
beleértve az adott évben jogelőd nélkül alakult társaságok legalább 10
százalékának 90 napon belüli kötelező helyszíni ellenőrzését és a
kiküldött kérdőíveket mulasztási bírság kiszabása ellenére sem
visszaküldő adózók adószámának törlési lehetőségét is –, olyan hatékony
eszköze az adóelkerülés, adócsalás megelőzésének, melynek következetes
alkalmazása továbbra is kiemelt feladata az adóhatóságnak.
Ha az
adóhatóság megállapítja, hogy a gazdasági tevékenység megvalósulása
kockázatos vagy annak feltételei nem állnak fenn, vagy
valószínűsíthetően nem elegendőek a tevékenység megvalósításához, az
adózót határozattal legfeljebb egy éves időtartamra fokozott adóhatósági
felügyelet alá vonhatja. A felügyelet időtartama alatt az előírt
feltételek betartása fokozott ellenőrzést igényel, melynek hatása
jelentősen hozzájárul az adómorál javulásához és a gazdasági élet
tisztításához.
4. Székhelyváltók fokozottabb ellenőrzése illetékességi körön kívüli ellenőrzések keretében
A
vidéki adóigazgatóságok illetékességi körébe tartozó adóelkerülő
vállalkozások egy jelentős hányadánál bevett gyakorlat, hogy az
adóellenőrzések ellehetetlenítése vagy hátráltatása céljából a
Közép-magyarországi régióba helyezik át székhelyüket, viszont a
tulajdonosaik, képviselőik, telephelyük, az általuk folytatott
tevékenységük továbbra is valamely vidéki megyéhez kötődik. Tekintve,
hogy a vidéki adóigazgatóságok a székhelyen nem elérhető és rendszerint
továbbra is vidéken folytatott tevékenységet hatékonyabb módszerekkel,
gyorsabban és gazdaságosabban képesek ellenőrizni, ezért széles körben
kerülnek bevonásra a székhelyváltók adóellenőrzésébe.
5. Munkaerő-kölcsönzés rendeltetésszerű gyakorlásának elősegítése
Az
élőmunka-igényes ágazatokban működő, jelentős létszámot foglalkoztató
vállalkozások adóterhük optimalizálása jegyében saját alkalmazottaikat
elbocsátják és munkaerő kölcsönző cégek szolgáltatásait veszik igénybe
vagy az elbocsátott személyeket foglalkoztatják tovább
munkaerő-kölcsönzés keretében. A jelenség káros hatása abból ered, hogy a
munkáltatói feladatok és költségvetési kötelezettségek
„kiszervezéséhez” jellemzően olyan munkaerő-kölcsönző cégek, illetve
azok több régióra kiterjedő láncolatai asszisztálnak, amelyek
kifejezetten azzal a céllal jönnek létre, hogy adóelkerülő magatartással
lefölözzék a költségvetést, illetve a társadalombiztosítási alapokat
megillető bevételeket, emellett a bejelentési, bevallási kötelezettség
teljesítésének hiánya esetén a foglalkoztatottak érdekei, jogai is
sérülnek.
A munkaerő-kölcsönző vállalkozások gyakorta csak az
alkalmazottak bejelentését teljesítik, fizetési kötelezettségüket
azonban – annak ellenére, hogy a szolgáltatás ellenértékét megkapják –
általában nem.
Ott ahol a munkaerőt kölcsönbe adó, vagy a
kölcsönbe vevő adóelkerülő szándékkal alkalmazza ezt a foglalkoztatási
formát, megkárosítva az államot, a társadalombiztosítási alapokat,
illetve veszélyeztetve a foglalkoztatottak későbbi ellátási
jogosultságát is, az ellenőrzés teljes eszköztárával lép fel a NAV a
jelenség ellen, mivel - járulékfizetés elmaradása okán – a fedezet
nélkül megállapításra kerülő társadalombiztosítási ellátások (nyugdíj,
táppénz, anyasági ellátások) a társadalombiztosítás pénzügyi alapjait
súlyos mértékben megkárosítják.
6. Készpénzforgalom ellenőrzésének szigorítása
A
feketegazdaság alapeleme a készpénzforgalom, hiszen a banki átutalással
teljesített ellenérték esetén az ügylet megtörténte vagy éppen meg nem
történte egyértelműen igazolható. Amennyiben az adózók banki átutalással
bonyolítják ügyleteiket, ellenőrzési szempontból azzal az eredménnyel
jár, hogy a pénzmozgás az adóhatóság számára feltérképezhető. Az
adóhatóság az ellenőrzései során figyelemmel kíséri, hogy a gazdasági
szereplők a jogszabályi rendelkezésben foglaltaknak megfelelően járnak-e
el. Ellenőrzött pénzforgalom mellett a bevételek eltitkolása, a fiktív
költségelszámolások stb. kiszűrhetővé válnak, így a készpénzforgalmat
érintő szabályok betartatása érdekében indokolt a vállalkozások
ellenőrzöttségének fokozása.
7. A csőd-, a felszámolási és a kényszertörlési eljárás alatt álló adózók ellenőrzése
A
csőd-, a felszámolási és a kényszertörlési eljárások hatálya alá kerülő
adózók ellenőrzése során a NAV kiemelt feladatának tartja, hogy
feltárja, illetve lehetőség szerint megakadályozza a vagyonkimentéseket,
a hitelezői érdekeket súlyosan sértő gazdasági eseményeket. Az
ellenőrzés eszközeivel elő kell segíteni a vagyonkimentésekből, illetve a
hitelezői érdekeket súlyosan sértő tevékenységből eredő károk
megállapítását, és az esetleges polgári jogi-, és/vagy büntető jogi
következmények, illetve a másodlagos felelősség (különösen a mögöttes, a
kártérítési jellegű vezetői és tagi felelősség, a korlátozott
felelősség áttörése) érvényesítését.
Az ellenőrzések révén
fellépnek azon jogszerűtlen magatartásokkal szemben is, amelyek az
adóhatóság által képviselt költségvetési érdekek közvetlen és jelentős
sérelmével járnak (például a hitelezői vagyon csorbítása, csalárd
egyezségek, cégtemetők stb.).
A felszámolási és kényszertörlési
eljárás alatt álló adózók ellenőrzése során kiemelten vizsgálják, hogy a
felszámolás és kényszertörlési eljárás kezdő időpontját megelőzően vagy
azt követően a gazdálkodó szervezet tagja, vezető tisztségviselője, más
hitelezője vagy felszámolója jogellenes magatartásával nem
csorbította-e az adósnak a hitelezői követelések kielégítésének alapjául
szolgáló vagyonát, és ez alapján helye van-e a megfelelő
igényérvényesítési eljárások megindításának vagy jogorvoslat, kárigény
előterjesztésének.
A hitelezők kielégítésére elsősorban az adós
gazdálkodó szervezet vagyona szolgál forrásul, ugyanakkor bizonyos
esetekben a hitelezői követelések megtérítése követelhető az adós
gazdálkodó szervezet tagjától, vezető tisztségviselőjétől vagy más
személytől, ezért azt is vizsgálják, hogy fennállnak-e a vezetői, tagi
felelősség érvényesítésére irányuló eljárások esetleges megindításának
feltételei.
Csődeljárás alatt álló adózó esetében speciális
vizsgálati szempont, hogy a hitelező által érvényesíteni kívánt
követelés fiktív jogügyleten alapul-e és valójában a hitelezőkre nézve
hátrányos egyezség létrejöttét szolgálja-e (azaz a hitelezők
összességére vagy egyes hitelezői csoportokra vonatkozóan nyilvánvalóan
előnytelen vagy méltánytalan rendelkezéseket tartalmaz-e, különösen, ha
az adós felosztható vagyonához mérten a hitelezők összessége
követeléseinek kielégítési aránya kirívóan alacsony mértékű, vagy ha
valamely hitelezői csoport követelése más hitelezői csoportnál
lényegesen alacsonyabb arányban, vagy hosszabb idő elteltével,
méltánytalanul hátrányos feltételekkel kerülne kielégítésre).
Forrás: http://adozona.hu/
|
|
Andy yyyyy írta 1 hónapja a(z) Üzlet nyitás a válságban fórumtémában:
토토지식백과 https://politicadeverdade.com/...
Andy yyyyy írta 1 hónapja a(z) Üzlet nyitás a válságban fórumtémában:
View data https://www. casinosesang.com really ...
jac ackky írta 1 hónapja a(z) Üzlet nyitás a válságban fórumtémában:
Learn more https://evokorea. com Are you playing in an...
jac ackky írta 1 hónapja a(z) Üzlet nyitás a válságban fórumtémában:
먹튀검증 https://infogram.com/- no1--1hzj4o3jewqd34p?live...
jac ackky írta 1 hónapja a(z) Üzlet nyitás a válságban fórumtémában:
check here https://nakedemperornews...
jac ackky írta 1 hónapja a(z) Üzlet nyitás a válságban fórumtémában:
here https://star-totoreview. com/ I am aware that people ...
jac ackky írta 1 hónapja a(z) Üzlet nyitás a válságban fórumtémában:
here https://familytotosite.com/ Exceptional examine,...
Andy yyyyy írta 1 hónapja a(z) Üzlet nyitás a válságban fórumtémában:
good contents https://jijontoto. com/ Hello, I'm happy...
Andy yyyyy írta 1 hónapja a(z) Üzlet nyitás a válságban fórumtémában:
Find out https://thebrennanhouse.org...
Andy yyyyy írta 1 hónapja a(z) Üzlet nyitás a válságban fórumtémában:
here https://heromt.com/ I know that you explain it very...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Újabb ok, amiért zaklathatja az adóhatóság
Rászáll az egyéni vállalkozókra az adóhatóság