Szeretettel köszöntelek a Vállalkozás Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Vállalkozás Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Vállalkozás Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Vállalkozás Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Vállalkozás Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Vállalkozás Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Vállalkozás Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Vállalkozás Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Elhatároztuk, írunk egy üzleti tervet, és készen állunk annak megvalósítására. Remek. Épp most növeltük meg jelentősen annak az esélyét, hogy üzleti vállalkozásunk sikeres legyen. De mielőtt neki kezdenénk a konkrét tervkészítésnek, meg kell alkotni ennek alapját: az üzleti terv vázlatát.
Két okunk is van így cselekedni:
Az egyik legfontosabb oka annak, hogy így cselekedjünk az, hogy felelősekké
tehetnek minket az üzleti tervünkben dokumentált előrejelzésekért és jövőbeli
eredményeinkért. Ez különösen igaz akkor, ha arra használjuk tervünket, hogy
pénzt szerezzünk vállalkozásunk finanszírozásához. Egy üzleti tervnek megvan a
maga élete, így ha ki szeretnénk találni, mi kerüljön bele, az nem igényel
mást, mint hétköznapi körültekintést.
További ok, ha nem tanultuk volna meg eddig, az üzleti tervek bonyolult
dokumentumok lehetnek. Ahogy felvázoljuk tervünket, sok döntést kell hoznunk,
olyan súlyos kérdésekben, mint például milyen stratégiát kövessünk, és kevésbé
fontosakban is, mint például milyen színű papírra legyen kinyomtatva. Fontos
előre gondolkodni ezekről a döntésekről annak érdekében, hogy minimálisra csökkentsük a
vállalkozás megtervezésére fordított időt, és maximálisra emeljük a
bevételnövelésre fordított időt.
1. Határozza meg céljait.
Most hunyja be a szemét és képzelje el, hogy 5 évvel előrébb jár.
Látja magát? Olyan céget vezet, amely nem növekedett meg jelentős mértékben?
Esetleg olyat, amely gyorsan növekvő birodalommá vált? Vagy már rég kivette a
pénzét és valahol egy napfényes tengerparton, nehezen megkeresett vagyonának
minden előnyét élvezi?
Ezen kérdések megválaszolása fontos része egy sikeres üzleti terv
felépítésének. Valójában anélkül, hogy tudnánk, merre akarunk menni, nem igazán
lehetséges tervezni. Érdemes Seneca bölcs gondolatát felidézni: „Semmilyen szél
sem kedvez annak, aki nem tudja melyik kikötőbe tart.”
Itt az ideje egy kicsit szabadon asszociálni – engedje el a fantáziáját,
derítsen fel minden utat, amelyen szeretné, ha vállalkozása végigmenne.
Fogadja meg Peter McArthur elhíresült mondását:
Minden sikeres vállalkozásnak három emberre van szüksége:
- egy álmodóra
- egy menedzserre, és
- egy gazdag emberre
2. Célok jegyzéke
Ha esetleg problémája lenne azzal, hogy eldöntse, mik a céljai,
itt egy pár kérdés, amelyet feltehet magának:
3. Pénzügyi céljaink
Nem feltétlenül szükséges sok induló tőke ahhoz, hogy sok pénzt keressünk, de valamennyi mindenképp. Ez különösen igaz akkor, ha – megvizsgálva céljainkat – gyors növekedést várunk.
Energikus, optimista vállalkozók gyakran hiszik azt, hogy az eladások
növekedése mindenről gondoskodik majd, és képesek lesznek pénzelni saját
növekedésüket a nyereségükből. Azonban ez a helyzet ritkán fordul elő, egyetlen
egyszerű okból: rendszerint előbb kell fizetni a beszállítóinknak, mint ahogy
vásárlóink fizetnének. Előbb keletkeznek fizetési kötelezettségeink, mint ahogy
bevételeink megjelennének. Ez a pénzforgalmi probléma az oka annak, hogy sok
gyorsan növekvő vállalkozásnak banki finanszírozásra vagy részvénykibocsátásra
van szüksége növekedésének pénzeléséhez. Szó szerint gyorsabban nőnek, mint
hogy megengedhetnék maguknak.
4. Mire akarjuk használni az üzleti tervünket?
Egy üzleti tervet számtalan dologra lehet használni, attól kezdve,
hogy hónapról-hónapra követni tudjuk hogyan halad vállalkozásunk céljai felé, a
kulcsfontosságú alkalmazottaknak a cégbe csábításáig, de készíthetjük üzleti
partnereink (vevőink, szállítóink) számára is.
A felhasználási mód eldöntése fontos része az előkészületeknek.
• Pénzt szeretnénk előteremteni a segítségével?
Ebben az esetben nagyon alaposan oda kell figyelnünk a vezetői összefoglalóra, az ügyvitelre, a marketingre és a pénzügyi nézőpontokra. Szükségünk lesz arra, hogy tiszta, összefogott elképzelésünk legyen arról, hogy fogunk pénzt keresni. Ha bankkölcsönt szeretnénk, ki kell hangsúlyoznunk, képesek vagyunk elegendő bevételt elérni, hogy visszafizessük. A tőkebefektetőknek, különös tekintettel a kockázati tőke befektetőkre, meg kell mutatnunk, hogyan tudnak pénzt nyerni cégünkből, és olyan visszatérítési ütemet kidolgozni, amelyet elfogadhatónak tartanak.
• Az a szándékunk, hogy tehetséges alkalmazottakat toborozzunk tervünkkel?
Nem árt kihangsúlyoznunk az olyan dolgokat, mint a részvény opciók és egyéb kompenzációk, juttatások, valamint a vállalkozás helye, a munkakörnyezet, vállalati kultúra és a fejlődési, előrelépési lehetőségek.
• Meg szeretnénk mutatni a beszállítóknak, vevőinknek hogy minden
tekintetben megbízható partnerek vagyunk?
Egy szilárd alapokon nyugvó terv könnyebben meggyőzi az értékes
termékek beszállítóit, hogy minket válasszanak versenytársaink helyett. Abban
is segíthet, hogy hitelünk lehessen a beszállítóinknál. Kihangsúlyozhatjuk
remek vásárlói listánkat és hibátlan kereskedelmi hitel-visszafizetési
előéletünket. Vevőinket is lenyűgözhetjük az üzleti terveinkben megfogalmazódó
stabilitással, kiszámíthatósággal, dinamizmusunkkal, minőségi és etikai
elkötelezettségünkkel, referenciáinkkal.
5. Becsüljük fel cégünk adottságait, erőforrásait, lehetőségeit
Egy furcsa paradoxon: Legtöbbünk számára a vágy, hogy hová szeretnénk eljutni sajnos, nem olyan fontos, mint vállalkozásunk azon képessége, hogy eljuttasson minket oda. Másképp fogalmazva, ha nem a megfelelő vállalkozást választjuk, nem jutunk sehová.
Szerencsére az üzleti tervek egyik legértékesebb felhasználási lehetősége az,
hogy segít eldönteni, a választott vállalkozási forma beváltja-e álmainkat.
Sok-sok üzleti elképzelés soha nem jut túl a tervezési szakaszon, mert leendő
alapítóik – a logikus és összetett tervezési folyamat részeként – megvizsgálják
feltételezéseiket, és szűkösnek találják lehetőségeiket.
Vizsgáljuk meg ötleteinket legalább három dolog függvényében:
Válaszoljon a következő kérdésekre, hogy segítse körvonalazni a
vállalkozása lehetőségeit. Nincsenek rossz válaszok. A lényeg az, hogy képes
legyen eldönteni, tervezett vállalkozása elérheti-e a céljait.
Pénzügyi vonatkozások:
1. Milyen kezdő befektetést igényel a
vállalkozásunk?
2. Az irányítás mekkora részéről
vagyunk hajlandóak lemondani a befektetők javára?
3. Származik-e majd nyereség a
vállalkozásból?
4. Mikor számíthatnak arra a befektetők
– saját magunkat is beleértve, – hogy pénzük megtérül?
5. Mennyi a várható bevétel a
későbbiekben?
6. Hajlandóak vagyunk-e teljesen átadni
magunkat az üzletnek anyagilag?
7. Milyen típusú fizetést vagy nyereség
osztalékot várhatunk?
8. Mennyi az esélye a kudarcnak?
9. Kudarc esetén milyen alternatívák
közül választhatok?
10. Képes leszek e a „második esély” lehetőségével élni?
Életstílus, életmód, életvitel:
1. Hol fogunk élni?
2. Milyen munkát fogunk végezni?
3. Hány órát fogunk dolgozni?
4. Lesz lehetőségünk pihenni?
5. Milyen mértékben vagyok képes elviselni a kudarcokat?
6. Hogyan tudom levezetni,
feldolgozni a stresszhatásokat?
7. Mi történik, ha lebetegedünk?
8. Jövedelmi viszonyaim összhangba
hozhatók e életvitelünkkel?
9. Megérti és elfogadja-e családunk a
várható áldozatokat?
10. Nyitott vagyok mások problémái iránt?
11. Véleményformálás, vagy vélemény befogadás a jellemző rám?
12. Megvan bennem a tulajdonosi attitűd, szemlélet?
13. Képes vagyok bizonyos ügyeknek a képviseletére, akár azok élére állni?
14. Meg van bennem az együttműködés képessége?
15. Hajlandó vagyok
folyamatosan képezni magam?
És a harmadik…….
Ezzel az oldallal a vállalkozói üzleti tervezés során ritkán találkozhatunk. Talán érthető is, hiszen egy individualizált világban elsősorban az egyén haszna, érdekrendszere domborodik ki, és kevéssé figyel egy adott közösség előnyeire, érdekeire. Sajnos általános jelenségként tapasztalható, hogy a magyar vállalkozói kultúrára igen jellemző ez a látásmód, az együttműködésben rejlő szűkebb – tágabb értelemben vett közösségi előnyök elvetése, vagy feladása. A kooperativitás hiánya a magyar gazdaság fejlődésének egyik komoly akadályává válhat, ezért elkerülhetetlen ezen a téren a szemléletváltás.
Ha üzleti terv vázlatában sikerült ezekre a kérdésekre önmaga számára elfogadható válaszokat találnia, akkor azt hiszem készen áll arra, hogy elkészítse vállalkozása első üzleti tervét.
Szerző: Lévai Péter finanszírozástechnikai szakember
|
|
kim ding írta 1 hete a(z) Üzlet nyitás a válságban fórumtémában:
The PMP Live Online course felt like an in-person class but...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Hogyan indul el egy vállalkozás?
E-könyv segítség vállalkozóknak (Akció!)
Minden, ami egy kezdő vállalkozáshoz kell!
Megújult a céginfo.hu!